مهارت هاي گفتاري عمدتاً در دوران كودكي شكل مي گيرد و در دوران نوجواني تثبيت مي شود. بعدها چندان تغييري نمي كند. جز اين كه بر زيبايي و زينت و محتوايش افزوده مي شود، اما خود مهارت ها، غالباً در دوران نوجواني و ابتداي جواني تثبت مي شوند.
بنابراين نسبت به اين مسأله بسيار مهم كه نقش بسيار عظيمي در شكل گيري شخصيت مثبت آن ها دارد، به عزيزان نوجوان ما بايد توجه داده شود. ما معتقديم انجمن هاي اسلامي دانش آموزان – كه رهبر عزيز و مسئولين گرانقدر ما ، نسبت به اين مجموعه نوراني اميدهاي فراواني بسته اند – وقتي مي توانند رسالت شان را به خوبي پيش ببرند كه از اخلاق نيك و معطر اسلامي و محمدي – صلي الله عليه و آله و سلم – برخوردار باشند.
مسأله “حسن خلق” بايد مسأله ي اول ما باشد. بخش قابل توجهي از حسن خلق مربوط به حوزه هاي گفتاري و روابط كلامي است؛ به ويژه اگر بنا باشد كه برادر يا خواهري در قالب انجمن هاي اسلامي دانش آموزي ، نسبت به شخصيت ديگران نقش ايفا كند و نسبت به تنوير افكار دانش آموزان ديگر نقش داشته باشد. ما رسالتي داريم كه آن روشنگري و دفاع از آرمان هاي اسلامي و انقلابي و حمايت از دانش آموزان عزيزي است كه در معرض برخي از خطرها قرار گرفته اند. انجام اين رسالت، نيازمند مهارت هاي گفتاري است؛ بايد بتوانند هم حرف خوب بزنند و هم خوب حرف بزنند ، بايد آيين گفتگو را آموخته باشند و از اين فضيلت ارزشمند هم برخوردار باشند. پس از اين جهت هم لازم است ما به اين مسأله بپردازيم. در جلساتي كه با بچه ها داشتيم، مكرر اين مسأله، تأكيد شده كه بايد خود را براي مبارزه ي گفتاري آماده كنند و شرايط زمان و روزگاري كه درآن زندگي مي كنيم، روزگار مواجهه هاي فكري است، در اين دوران، وقتي مي توانند موفق شوند كه هم از نظر ساختاري و محتوايي از كلام قوي برخوردار باشند و هم از نظر شكلي كلام دلنشيني داشته باشند .
آخرین نظرات