تربیت عملی
اگر معلم، مجموعهای از بایدها و نبایدهای اخلاقی را به شاگرد گوشزد کند، یا فهرستی از کارهای خوب و بد را به او بیاموزد، کار چندانی نکرده است؛ اما اگر روشی در پیش بگیرد که شاگرد در عمل، به خوبی و بدی کارها و صفات پی ببرد و خودش به نتیجه برسد، این یک کار تربیتی است. مثلاً اگر در مورد زشتی دروغ و تقلب در امتحان، روشی داشته باشد که شاگرد، خودش به پیامدهای سوء دروغ یا زیانهای تقلب پی ببرد، تأثیر این در رفتار دانشآموز، عمیقتر و پایدارتر خواهد بود.
آخرین نظرات